Core Concept

Bedrijfsintegratie diensten

Combineer bestaande afdelingsfuncties tot één moderne bedrijfsfunctie

Nieuwe technologie laat een bedrijf anders werken. De nieuwe technologie die nu beschikbaar is maakt het mogelijk om de bestaande soortgelijke oude functies te combineren tot één moderne bedrijfsfunctie. Dit gebeurt door toepassing van de bedrijfsintegratie diensten. Deze toepassing vindt plaats binnen de marktproposities; elke marktpropositie kent twee eigen bedrijfsintegratie diensten. De event integratiedienst en customer journey integratiedienst vallen binnen de marktpropositie ‘word een vertrouweling’. De service integratiedienst en de kernproduct integratiedienst vallen binnen de marktpropositie ‘word een dienstverlener’. En de transactie integratiedienst en actor integratiedienst vallen binnen de marktpropositie ‘word een transactie processor’.

De invloed van Internet of Things op de bedrijfswerking

Internet of Things maakt het mogelijk om bestaande producten van producenten uit te breiden met digitale diensten. Het product van de klant wordt uitgerust met sensoren en krijgt een digitale tegenhanger in de cloud. Dit geldt voor de auto, de woning, de huishoudelijke artikelen et cetera. Van voorwerpen worden digitale versies bewaard die gebruikt worden bij onmiddellijke communicatie zonder tussenkomst van menselijke interpretatie van informatiedragers. In plaats van dat de dienstverlener aan de klant vraagt om welk voorwerp het gaat, waar de dienst voor verleend moet worden, activeert de sensor van het voorwerp de dienst. Dit leidt er toe dat onder invloed van Internet of Things de stroomrichting van informatie omdraait en dat digitale representaties van voorwerpen gebruikt worden als gegevensbron bij communicatie tussen klanten, distributeurs, dienstverleners en merken. De integratiediensten betreffende customer journey integratie, service integratie en kernproduct integratie benutten deze invloed van Internet of Things op de bedrijfswerking.

De invloed van de blockchain op de bedrijfswerking

De blockchain technologie legt de waardeoverdracht tussen twee partijen vast als een transactie in een gedistribueerde database. Dit gebeurt bijvoorbeeld door een bitcoin transactie. Of door een contract transactie. Onder invloed hiervan wordt de ketencomplexiteit gereduceerd tot één functie van transactievastlegging tussen ketenpartijen. Elke overdracht tussen twee ketenpartijen wordt een digitale transactie tussen beiden. Vast te leggen in één database, binnen het netwerkbedrijf. De transactie-, object-  en event-integratiediensten benutten de  invloed van de blockchain technologie op de bedrijfswerking.

De customer journey integratiedienst

De customer journey integratiedienst zet de bestaande vormen van productinteractie (schermen, webpagina’s portals) om in twee klantdialogen die bestaan uit enkele tientallen dynamische GUI’s. De twee klantdialogen betreffen de wat als? en de wat nu! dialogen. De enkele tientallen dynamische GUI’s zijn in staat in alle klantbehoeftes te voorzien voor alle productgroepen van verzekeraars.  De klantdialogen komen in de plaats van de honderden schermen / webpages / portals. 

De service integratiedienst

De service integratiedienst zet de productaanbod processen aan klanten om in service pull processen. De klantsituatie wordt leidend in de communicatie. Nu zijn er meerdere producten die met hun productprocessen op een inspelen op de klantsituatie. De service integratie dienst vervangt elke van deze productprocessen door één soortgelijke manier van het bieden van dienstverlening . De hoeveelheid processen wordt daardoor sterk gereduceerd. De dienstverlening komt te bestaan uit situatiediensten die inspelen op de klantbehoefte.

De kernproduct integratiedienst

De kernproduct integratiedienst zet marktproducten en actuariële tarieven om in kernproducten. Marktproducten hebben hun eigen specifieke klantinteractie. De klantdialogen en de situatiediensten vervangen de product specifieke klantinteractie door een algemene dialoog over de klantsituatie. Waarin de communicatie gaat over diensten die inspelen op de klantsituatie, in plaats van over de vergelijking van producten. De klant ervaart situatiediensten in plaats van marktproducten. De kernproducten zijn de restanten van de marktproducten, die overblijven als de productaanbod processen zijn vervangen door service pull processen. Door de overblijfsels van de marktproducten te herstructureren en te integreren ontstaan kernproducten. De kernproducten draaien op de achtergrond van het aanbieden en benutten van situatiediensten mee. De klant ervaart zo geen marktproducten meer; de kernproducten liggen ‘onder de motorkap’. Omdat de kernproducten zowel de bestaande productrisicomanagement logica als de toekomstige klantrisicomanagement logica (artificial intelligence) kunnen herbergen wordt het mogelijk de nieuwe klantdialogen en situatiediensten te gebruiken voor de bestaande producten. 

De transactie integratiedienst

De transactie integratiedienst zet de bestaande administratieve werkstromen, al of niet gedigitaliseerd, om in digitale transacties tussen actorparen in de waardeketen. Het vertaalt de digitale klantorders die voortvloeien uit de klantdialogen naar transacties per kernproduct. En legt deze vervolgens vast als elementaire transacties per actorpaar. Een actorpaar is bijvoorbeeld klant-distributeur of distributeur-contract-center et cetera. De transactie integratiedienst standaardiseert de digitale werkstroom per object-event. Voorbeelden van object-events zijn auto-parkeerschade en mens-overlijden. Als een dergelijk digitale werkstroom eenmaal is gestandaardiseerd, kan deze ingezet worden voor alle bestaande varianten die ervan voorkomen binnen de diverse productgroepen van de verschillende bedrijfsonderdelen.

De object integratiedienst

De object integratiedienst herverkavelt de binnen een bedrijf voorkomende gesloten gegevensverzamelingen en integreert ze binnen één distribueerbare database, die toegankelijk is voor alle actoren werkzaam in de waardeketens  van het bedrijf. De structuur van de distribueerbare database (actor’s beeld) blinkt uit in eenvoud en biedt de mogelijkheid tot verbinding met tal van digitale objecten van klanten. Klanten gaan actor’s beeld gebruiken als basis voor communicatie met actoren in de keten. De herverkaveling en integratie vinden plaats door de standaard digitale werkstromen te voeden met gegevens die herleid worden uit bedrijfsgegevensverzamelingen en/of externe bronnen. Indien gegevens niet betrouwbaar te herleiden of verouderd zijn kan de klant daarbij gerechtigd worden de gegevens te corrigeren of te actualiseren. Door de objectintegratie herhaaldelijk toe te passen, wordt van onderaf aan één centraal klantbeeld gevormd. Dit geldt ook voor bedrijven die geen centraal klantbeeld hebben. Dit klantbeeld kan op enig moment in handen van de klant gegeven worden. Vanaf dat moment spreken wij van klant’s beeld. Na herverkaveling en integratie van de gegevensverzameling van een legacy systeem kan het uitgezet worden. Dit geldt voor elk legacy systeem waarvoor deze staat bereikt wordt. Naarmate er doublures uit de bedrijfsgegevenseverzamelingen zijn verwijderd, neemt de hoeveelheid interfaces voor de synchronisatie van doublures af.

De event integratiedienst

De event integratiedienst legt op twee plaatsen een directe digitale binding tussen actoren in de waardeketen. Op de plaats van de vraagstelling van de klant en op de plaats van de levering aan de klant. Op de plaats van de vraagstelling houdt de klant zelf klant’s beeld bij. Door situatiediensten digitaal te verbinden met de digitale objecten in klant’s beeld, kunnen de situatiediensten direct geactiveerd worden. Deze vorm van eventintegratie maakt informatie uitwisseling tussen mensen overbodig. Op de plaats van levering aan de klant ontstaat eventintegratie door de directe plaatsing van elementaire transacties per actorpaar in actor’s beeld, als uitvloeisel van transactie integratie. Actor’s beeld vervangt de interfaces tussen systemen van partijen onderling. Direct nadat een event is afgehandeld, is de situatie per actor bijgewerkt.