Core Concept

Marktproposities

Tijdperkovergang.png

Marktproposities brengen verzekeraars op het prestatieniveau van de toekomst

Onder invloed van nieuwe technologie ontstaan hogere prestatie normen qua customer intimacy, product leadership en operational excellence waaraan verzekeraars moeten voldoen om in business te blijven. Core Concept heeft drie marktproposities ontwikkeld waarmee business verantwoordelijken innovatie kunnen inzetten voor het op een hoger plan tillen van hun bestaande business. De marktproposities laten verzekeraars  steeds beter presteren op het vlak van customer intimacy, product leadership en operational excellence. Er is één marktpropositie voor de verbetering van customer intimacy, één voor de verbetering van product leadership en één voor de verbetering van operational excellence. Elke marktpropositie paart eenmalige innovatie van een bedrijfsfunctie aan herhaaldelijke renovatie (herstructurering en integratie) van soortgelijke bedrijfsfuncties binnen bedrijfsonderdelen. De innovatie stelt de nieuwe toekomstige norm; de renovatie tilt de bestaande bedrijfswerking stap voor stap op het niveau van deze nieuwe norm.

Marktproposities zijn business vehikels voor decentrale bedrijfstransitie

Een bedrijfsonderdeel, zoals bijvoorbeeld een call center of een claimafdeling, geeft decentraal en zelfstandig invulling aan de marktpropositie en bereikt daarmee dat het zich in de markt onderscheidt, de interne bedrijfswerking verdergaand digitaliseert en de complexiteit van het bestaande reduceert. Door marktproposities uit te laten voeren door verschillende bedrijfsonderdelen vindt er stap voor stap bedrijfstransitie plaats. De marktproposities integreren de bestaande bedrijfswerking van de achtereenvolgende bedrijfsonderdelen in de toekomstige bedrijfsopzet.

Marktproposities standaardiseren de bestaande bedrijfswerking

Elke marktpropositie kent twee ‘eigen’ bedrijfsintegratiediensten. Deze diensten zetten in het kielzog van innovatie de bestaande bedrijfsfuncties, zoals klantinteractiefuncties, risicoacceptatieprocessen, productdefinities, administratieve of financiële functies om. Door een marktpropositie herhaaldelijk uit te voeren voor soortgelijke bedrijfsconstructies, daterend uit de jaren ’70, ’80, ’90, of ’00, standaardiseert een marktpropositie de bestaande bedrijfswerking.

Marktproposities nemen knelpunten weg die de bedrijfstransitie belemmeren

Grootschalige reorganisatietrajecten zijn kostbaar, tijdrovend en leggen een fors beslag op het management en de sleutelfiguren binnen de organisatie. Dergelijke reorganisaties vinden eens in de zoveel tijd plaats, soms uit nood geboren. Marktproposities maken het mogelijk om tussentijds het bedrijf op onderdelen aan te passen aan nieuwe omstandigheden. Op een manier die niet centraal wordt afgedwongen. Maar op een manier die decentraal plaatsvindt, waarbij bedrijfsonderdelen in hun eigen veranderkracht geplaatst worden. En de transitiemethodiek waarborgt dat elke verandering die door een bedrijfsonderdeel verricht wordt, uniform bijdraagt aan de inhoudelijke vormgeving van het bedrijf van de toekomst. Marktproposities maken transities mogelijk zonder overheadkosten, zonder torenhoge consultancy kosten, zonder verlies van management aandacht en zonder de verlammende werking van grootschalige reorganisatietrajecten.

Tijdens grootschalige reorganisatietrajecten blijft de omzetontwikkeling achter doordat de aandacht van het management gericht wordt op de reorganisatie. De marktproposities richten de management aandacht echter juist naar buiten, op hoe de klantervaring in de praktijk te verbeteren. Dit voorkomt dat tijdens de transitie van een bedrijfsonderdeel er een omzetdip ontstaat.

Verzekeraars beproeven innovaties experimenteel. De experimentele innovaties blijken in de praktijk moeilijk in te passen in de bestaande bedrijfssetting. Omdat de innovatie de bestaande business kannibaliseert en tot complexe systeemintegratie leidt. De marktproposities nemen dit knelpunt weg door niet de innovatie binnen het bestaande te integreren maar dit andersom te doen. Marktproposities integreren het bestaande na omzetting in het toekomstige. Waardoor de bestaande business kan gaan opereren tegen de condities van het toekomstige. En bestaande systeemintegratie complexiteit afneemt.

Verzekeraars investeren in greenfields die onvoldoende tot wasdom komen om zichzelf te kunnen bedruipen. Ze zijn te groot voor het servet en te klein voor het tafellaken. Dit knelpunt wordt weggenomen door de greenfield als target voor de marktproposities in te zetten. De marktpropositie zetten de functies van de bestaande bedrijfsonderdelen om naar de equivalente innovatieve functies van de greenfield. De greenfield wordt geladen met de schaal van de omgezette bedrijfsonderdelen. En de bestaande bedrijfsonderdelen opereren op het prestatieniveau van de greenfield.

Verken de marktproposities

Verken de marktpropositie 'word een vertrouweling'

Verken de marktpropositie 'word een dienstverlener'

Verken de marktpropositie 'word een transactieprocessor'