Core Concept

Transitiediensten

Transitiediensten laten afdelingen opereren als actoren in een financieel netwerkverband

Core Concept maakt de transitie van bestaande bedrijfsfuncties naar toekomstige bedrijfsfuncties binnen een financieel netwerkverband mogelijk. Dit verband bestaat uit een gestandaardiseerde digitale samenwerking tussen actoren. Onder actoren worden verstaan klant, distributeur, dienstverlener, merk, risicodrager, contract transactiecentrum, dienst transactiecentrum en transactie voltooiingcentrum. De transitiediensten zetten bedrijfsfuncties die soortgelijk zijn en voor komen binnen verschillende afdelingen om tot één moderne gemeenschappelijk bruikbare functie, werkend in dit financieel netwerkverband. De omzetting van bedrijfssfuncties vindt stuk voor stuk plaats binnen afdelingen, onder regie van de afdelingen zelf. Zij gaan na omzetting opereren als actoren in het netwerkverband.

Core Concept biedt drie mogelijke vormen van dienstverlening aan verzekeraars

Core Concept biedt de mogelijkheid de diensten als een black box te gebruiken, waarbij de eigen organisatie zo min mogelijk belast wordt met het werk van omzetting. Een andere mogelijkheid die Core Concept biedt is om de omzetting als  kerncompetentie in huis te ontwikkelen, gaandeweg de transitie van het bedrijf. Een derde mogelijkheid is een combinatie: de verzekeraar heeft een kerncompetentie  voor omzetting en benut onze resources voor het afvlakken van pieken in omzetting.

De dienstverlening strekt van strategiereview tot aan softwareconstructie

Core Concept biedt diensten voor strategiebepaling en strategie uitvoering op álle operationele vlakken met uitzondering van softwareconstructie. De  integrale aanpak van de transitiemethodiek versnelt voortrajecten en borgt dat hetgeen aan de top bedacht, bedoeld en besloten is op de werkvloer ongeschonden wordt uitgevoerd. De dienstverlening bestaat uit strategie reviewdiensten, een bedrijfsscan dienst, marktpropositie diensten en bedrijfsintegratie diensten. Er is geen dienstverlening voor softwareconstructie opgenomen omdat dit routinematig werk is waar Core Concept geen meerwaarde biedt ten opzichte van de aanbieders in de markt. De kwalitatieve borging van de – implementatie van – de softwareconstructie valt wel binnen de dienstverlening van Core Concept.

Nú worden de beslissende keuzes voor de toekomst gemaakt, voorkom toekomstige desinvesteringen

In de planperiode 2018 - 2023 voltrekt zich een wezenlijk deel van de transitie van de verzekeringssector van het internettijdperk naar het communicatietijdperk. De verzekeraars bevinden zich nu in de overgangsfase: het bestaande bedrijfsmodel loopt ten einde en het nieuwe moet zich nog aandienen. De impact van de strategie keuzes is tijdens deze overgangsfase meer dan op enig ander moment vérdragend en bepalend voor het toekomstige succes (of falen). Het tijdig doorgronden van de kansen en bedreigingen die gepaard gaan met de overgang naar het communicatietijdperk en het effect ervan op de plandocumenten als SWOT, routekaart, informatieplan, projectportfolio en business case is van vitaal belang bij het nemen van strategische beslissingen. Core Concept maakt gebruik van de invloed van nieuwe technologie op de bedrijfswerking. Deze invloed vereenvoudigt bedrijfsconstructies en dikt ze in. De meerwaarde creatie die dit tot gevolg heeft kan ook zichtbaar gemaakt worden in de plan fase van strategische verandertrajecten. De strategie reviewdiensten maken alternatieve wegen naar de toekomst mogelijk en praktisch voorstelbaar. Daarbij worden onopgemerkte investering in doublures en onvoorziene toekomstige desinvesteringen inzichtelijk gemaakt en herleid tot hanteerbare keuzes voor het management. Verken de strategie reviewdiensten.

Breng verscholen doublures in kaart en geef invulling aan de routekaart

De nieuwe transitiemethodiek maakt bij de omzetting van het bestaande naar het toekomstige gebruik van een structuur die de organische werking van de verzekeraar weergeeft. De eigenschap van de organische werking is dat het voor komt in elke bedrijfsopzet uit het verleden en voor zal komen in elke bedrijfsopzet van de toekomst. De nieuwe technologie (IoT, artificial intelligence, blockchain) maakt het mogelijk om een bedrijf in de toekomst één op één de organische vorm aan te laten te nemen. In deze vorm kent het geen doublures van functies en/of gegevensverzamelingen. En kent het bedrijf minimale complexiteit. De bedrijfsscan dienst brengt de doublures binnen het bestaande in kaart, maakt inzichtelijk welke innovatie initiatieven duurzaam inzetbaar zijn binnen de marktproposities en geeft invulling aan de mijlpalen binnen de routekaart. Verken de bedrijfsscan dienst.

Zet zelfstandig en decentraal  de werking van afdelingen om in de werking van actoren

Elk afdeling binnen een bedrijf, bijvoorbeeld voor distributie, productmanagement polis administratie of claimbehandeling kan zelfstandig de bij de afdeling passende marktpropositie toepassen om de afdeling stapsgewijs om te zetten naar de toekomstige werking ervan. Functies van afdelingen worden omgezet in functies van actoren die samenwerken in het financiële netwerkverband. Om de omzetting in banen te leiden maakt een afdeling gebruik van drie diensten waarmee de propositie binnen de afdeling toegepast kan worden: de propositie initiatiedienst, de propositie iteratiedienst en de propositie implementatiedienst. Verken de propositiediensten.

Combineer bestaande afdelingsfuncties tot één moderne bedrijfsfunctie

Nieuwe technologie laat een bedrijf anders werken. De nieuwe technologie die nu beschikbaar is maakt het mogelijk om de bestaande soortgelijke oude functies te combineren tot één moderne bedrijfsfunctie. Dit gebeurt door toepassing van de bedrijfsintegratie diensten. Deze toepassing vindt plaats binnen de marktproposities; elke marktpropositie kent twee eigen bedrijfsintegratie diensten. De event integratiedienst en customer journey integratiedienst vallen binnen de marktpropositie ‘word een vertrouweling’. De service integratiedienst en de kernproduct integratiedienst vallen binnen de marktpropositie ‘word een dienstverlener’. En de transactie integratiedienst en actor integratiedienst vallen binnen de marktpropositie ‘word een transactie processor’. Verken de bedrijfsintegratie diensten.