Core Concept

Propositiediensten

Zet zelfstandig en decentraal  de werking van afdelingen om in de werking van actoren

Elk afdeling binnen een bedrijf, bijvoorbeeld voor distributie, productmanagement polis administratie of claimbehandeling kan zelfstandig de bij de afdeling passende marktpropositie toepassen om de afdeling stapsgewijs om te zetten naar de toekomstige werking ervan. Functies van afdelingen worden omgezet in functies van actoren die samenwerken in het financiële netwerkverband. Om de omzetting in banen te leiden maakt een afdeling gebruik van drie diensten waarmee de propositie binnen de afdeling toegepast kan worden: de propositie initiatiedienst, de propositie iteratiedienst en de propositie implementatiedienst.

De propositie initiatiedienst

De propositie initiatiedienst maakt het starten met een marktpropositie laagdrempelig en schept vooraf duidelijkheid door eerst het effect van de marktpropositie te verkennen aan de hand van een casus. Daarna volgt een scan van het business case potentieel door het beantwoorden van vragenlijsten en checklists. En vervolgens vind de intake van de bestaande situatie plaats, als input voor de omzetting door de bedrijfsintegratie diensten die eigen zijn aan de marktpropositie. De intake resulteert in een gedetailleerde projectaanpak, inclusief de inschatting van de hoeveelheid iteraties (herhaalde inzet bedrijfsintegratiedienst)  er nodig zijn voor de volledige bedrijfsintegratie van een hoofdfunctie van de afdeling. De projectaanpak bestaat uit de definitie van de scope, het doel, de te verwachten resultaten, de uiteenrafeling van werkzaamheden, de planning van iteraties, doorlooptijd, kosten en resource allocatie).

De propositie iteratiedienst

De iteratiedienst past het principe van plan-do-check-act toe. Telkens als er een iteratie van de bedrijfsintegratie van een functie binnen de afdeling heeft plaatsgevonden, vindt er de rapportage van gerealiseerd versus gepland resultaat plaats in de vorm van een projectscorecard. De businesscase en de planning worden bijgewerkt op grond van de projectscorecards van de iteraties van de hoofdfuncties die binnen het project zijn uitgevoerd. 

De propositie implementatiedienst

Elke markpropositie wordt inhoudelijk vormgegeven door de herhaaldelijke toepassing van twee bedrijfsintegratiediensten. Elke integratiedienst leidt tot een ready to build design. De propositie implementatie dienst borgt dat de uitvoering van de constructie kwalitatief hoogwaardig plaatsvindt en dat de werking voldoet aan de doelstellingen, ontwerpvereisten en de specificaties van het design. Verder ondersteunt deze dienst de invoering van de marktpropositie in de klantketen van de nieuwe netwerkorganisatie. Dit omvat de oplevering en invoering van de vernieuwde hoofdfunctie en de in gebruik name ervan door de betreffende actoren in de netwerkorganisatie.